|
| Peleissä käytettävät säännöt | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Lynx
Viestien lukumäärä : 175 Join date : 02.05.2008
| Aihe: Peleissä käytettävät säännöt To Toukokuu 29, 2008 8:49 am | |
| Eli hieman askarruttaa nyt mitä sääntöjä loppujen lopuksi käytämme vloppupeleissä. Tämän hetkinen homma on kyllä kieltämättä toiminut omasta mielestä yllättävän hyvin ja pohjana taitaakin olla lekan vloppupelien säännöt. Tosin itse en kyseisiä sääntöä enään löydä mistään mustaa valkoisena. Omasta mielestä foorumille olisi saatava pelisäännöt kirjallisessa muodossa, joka on varmaan yksi tärkeimpiä asioita kyseisessä toiminnassa. Jos ajatellaan että lajin pariin tulee uusia harrastajia tai jos nykyiset säännöt ovat hämärän peitossa osalle, niin saisi tarkennusta tähän. Viritysrajat ovat myös tällähetkellä hieman häilyvä raja. Onko tässä tällähetkellä mikä linjaus? Omasta mielestä Jonkinlaiset rajat voisi asettaa ja laatia selkeän taulukon tästä. Suurin osa peleistä pyörii metsä maastossa joten itse olen sillä kannalla, että rajat saisivat olla myös sen mukaan määriteltykin. Asia joka aina nostattaa tunteita ja mielipiteitä, mutta omasta mielestä asia jota täytyy miettiä ja kehittää. Jos näin voi sanoa. | |
| | | Darkki
Viestien lukumäärä : 193 Join date : 22.04.2008
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt To Toukokuu 29, 2008 10:24 am | |
| Tästä oli Abeliuksen kanssa puhetta että kirjoittaisin selkeät ja simppelit perussäännöt laudalle, mutta ajattelin että ennekuin niin tehdään niin otetaan porukalla asia puheeksi sunnuntaipeleissä ettei sääntöjen määrääminen jää yhden miehen harteille. Ja niin että ne myös varmasti sopivat kaikille.
Säännöt ja yleiset peliohjeet tulisivat sisältämään mm: Perus turvallisuussäännöt hyväksyttyine suojalaiseineen (sankalasipolitiikka*). Toiminta offgamella, osuman saaneen pelaajan toiminta ja kaikkea maan ja taivaan väliltä joka on hyvä tietää ja osatakkin. Olen edelleen radikaalisti sitä mieltä että viritysrajat ovat käytännössä turhia kuin myös kaikenmaailman herrasmiessäännöt. Jos joskus nyt saat lähietäisyydeltä kintuillesi m130 viripyssystä niin et sinä siihen kuole. Kannustan siihen järjenkäyttöön ja myös siihen, että säännöt eivät tule turvalisen pelaamisen ja hauskanpidon tielle (kuten jossain toisaalla). Ja turvallisuudella tarkoitan sitä, että jokainen pelaaja omistaa sen riittävän silmäsuojauksen, enkä sitä että kirjataan sääntöihin kohtia jossa mm. katsotaan ettei kukaan vahingossakaan kompaistuisi kengännauhoihinsa ja taittaisi nilkkojaan.
Asiat on hyvä saada kirjattua ylös, mutta ei lähdetä korjaamaan toimivaa.
(* sankalaseista en osaa sanoa juuta enkä jaata, asiaan perehtynyt voisi päättää ovatko ne sitten k-18 vai eivät.) | |
| | | Lynx
Viestien lukumäärä : 175 Join date : 02.05.2008
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt To Toukokuu 29, 2008 11:20 am | |
| Hyvä että aisasta on ollut jo jonkinlaista ajatusta/puhetta. Itse samaa mieltä, ettei kasata yhden miehen harteilla tätä taakkaa, vaan päätetään asioista isommassa porukassa. Virirajoissa samoissa linjoissa myös, sekä mitä tulee kaiken näköisin herrasmiessääntöihin. Kyseiset asiat vievät suht paljon mielekkyyttä lajista. Mitä tähän asti homma on pyörinyt niin omasta mielestä hyvin ja se terve järki on pidetty mukana peleissä. Lähinnä juuri turvallisuussäännöt, suojalasit, toiminta offgamella, miten osuman saatua toimitaan(ase osuma?). Näillä saadaan jo toimiva ja turvallinen ympäristö aikaiseksi ja loppu on sitten järjenkäytöstä sekä inhimillisyydestä kiinni. Kaikista pahinta mitä kentillä näkee on "ette te noin voi tehdä!?!", joka ehkä vie kiinostuksen koko hommasta. | |
| | | Darkki
Viestien lukumäärä : 193 Join date : 22.04.2008
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt To Toukokuu 29, 2008 11:48 am | |
| Juuri niin. Osumasäännöissä on suomeen rantautumassa haavoittumislippu-sääntö. Elikkä kun saat osuman, kaivat taskustasi isohkon ja kirkkaanpunaisen liinan jonka kiinnität päähäsi näkyvälle paikalle ja kävelet offgamelle. Tällä pyritään välttäämään jo ennestään osumansaaneiden ampumista ja lisäksi ei tarvitse sitä asettasi pitää pääsi yläpuolella koko matkan offgamelle, koska harva niin muutenkaan tekee. Lisäksi se kirkkaanpunainen liina erottuu huomattavasti paremmin kuin pystyssä oleva käsi. Voisimme vaikka kangasniemenpeleissä kokeilla tätä kuinka se toimisi käytännössä.
Aseosumasääntö on jäänyt melkeimpä pelaajien sovellattavaksi koska siihen ei ole koskaan ollut järkevää linjausta. Ehdottaisin että aseosuma tekee aseen toimintakyvyttömäksi jolloin joutuu turvautumaan vara-aseeseen. Mikäli vara-asetta ei ole niin se eliminoi pelaajan. Mikäli tästä tulee epäselvyyksiä niin voidaan minun puolestani laukaista koko aseosumasääntö roskiin ja se on osuma siinä missä muutkin. | |
| | | Rahi
Viestien lukumäärä : 490 Join date : 01.05.2008 Ikä : 38 Paikkakunta : Päämaja
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt To Toukokuu 29, 2008 7:29 pm | |
| Tuosta haavoittumislipusta/raatoliinasta: ideana ihan hyvä, mutta onko tälle käyttöä nopeatempoisissa viikonloppumätöissä? Kuitenkin lipun/liinan sitomiseen menee oma aikansa ja siinä vaiheessa voi vielä kuulia ropista iloisesti. Kun taas jos osuman ottaneena ponkaisee samantien ylös ja nostaa aseen samalla pään yläpuolelle (+tietenkin "osuma"-huuto sekä lipas irti) huomataan tämä nopeammin ja selkeämmin. Jos ei ole mahdollista heti lähteä siirtymään offarille, voi sitten jäädä maahan makaamaan ase selkeästi ylös nostettuna, lipas irroitettuna. Mikäli matka offarille on pitkä, silloin raatolinalle on jo selkeää tarvetta, ei tarvitse siis kokoaikaa kävellä ase ylhäällä. Mutta toki miksei tätä voisi ensi peleissä kokeilla, sittenhän sen vasta kunnolla tietää. Mielestäni selkein ja helpoin tapa välttyä turhilta osumilta on ilmoittaa selkeästi "osuma" vaikka sitten reippaasti huutaen tai vieläpä eläytyen ja huutaen tuskaisesti | |
| | | Pantheus
Viestien lukumäärä : 98 Join date : 02.05.2008 Paikkakunta : Mikkeli
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt Ma Kesä 01, 2009 10:50 am | |
| Paljon puhetta, vähän toimintaa.
Ilmeisesti pidemmän aikaa sääntöjä on kehitetty hitaasti suuntaan tai toiseen uusien epäselvien tapausten osuessa kohdalle, mutta mitään selvää linjaa ei edelleenkään ole. Miksi sääntöjen sopimisesta pikku hiljaa aletaan lipsumaan, tai aihe vaipuu hiljaa unholaan?
Edellisen kerran, kun foorumilla oli puhetta aseiden tehorajoista, ei esim. kiina-aseita ollut paikallisilla pelaajilla yhteensä muutamaa enempää. Nyt tilanne on toinen, lähes poikkeuksetta kaikilta sellainen löytyy. Aseet ovat usein valmiiksi viritettyjä - niin tarkkuuskiväärit, kuin sarjatuliaseetkin. Mistä sitten aseensa tilaakaan, ei myymälöiden tiedot aseista ole välttämättä paikkaansa pitäviä, etenkään lähtönopeuksien osalta. Sama ilmiö on näkynyt myös eri paikkakuntien peleissä, esim Suonenjoen sahalla ase sai kronottaa pelihopilla 1,1J(näin muistelin). Tässä tulee ongelma, mitä kuulia pelaajat käyttävät. Joillakin on sähköaseessaan 0.20g kuulia, toisella 0.28g kuulia, molemmissa sama lähtönopeus käyttämillään kuulilla. Raskaampi kuula tekee rujompaa jälkeä, kuin kevyempi lähietäisyydeltä. Jokainen voi itse miettiä kappaleen loppuun..
Tarkkuuskivääreistä: tietyt ns. kiinakiväärit kronottavat lähes säännöllisesti nykyään 2J luokkaa, ehkä enemmänkin, ei siinä mitään. Suomeenkin on rantautunut maailmalta vähitellen trendi, jossa aseelta haetaan mahdollisimman paljon tehoa. Asiaan perehtyneet tietävät, ettei kiväärien teho tarkoin valituilla osilla rajoitu kolmeen, eikä neljäänkään jouleen. Kyllä, tarkkuuskiväärin idea on ampua se yksi kuula tarkasti ja kauas. Eikö Pieksämäki-Kangasniemi -akselin peleissä ole 3J tarpeeksi, joka taitaa olla käytössä 95%(?) Suomen airsoft-peleistä? Tarkkuuskiväärien etu perustuu juuri pidempään kantamaan, kuin muilla, mutta esim. sähköaseiden tehojen noustessa tekisi vielä vähän mieli saada lisää tehoa kivääriin, kun "noillahan alkaa kuula tulemaan tänne asti".
Minua suoraan sanoen hirvittää pelata nykyään paikallisten pelaajien aseiden lähtönopeuksien vuoksi. En sano, että jokaisen pitäisi tietää, minkä verran tehoa kanssapelaajien aseissa on, vaan ainoastaan se paljonko energiaa piipun suulta mitataan. Tulevaisuudessa tulee näillä säännöillä(millä?) varmasti vahinkoa. Tällä hetkellä vakavampaa vahinkoa taitaa olla vain yksi hammas, joka olisi katkennut varmasti aseella kuin aseella siltä etäisyydeltä. Nyt varmasti saan sanomista, että käytä maskia niin ei tarvitse pelätä kasvo-osumia. No, en käytä, en edes mainitsisi tästä asiasta, jos aseet olisivat rajoiltaan asialliset(esim. Suomen AS-yhdistysten sopimat). Minkä takia ongelmiin ja epäkohtiin puututaan vasta, kun vahinko on sattunut!?!?
Peleissä toisinaan näkee kimpassa hankittua kronometriä, edellisen kanssa oli muodollinen maksu aseensa kronottamisesta, nykyisestä en tiedä. Jos tehorajoituksista ei tarvitse välittää, mitä varten kyseinen krono oikeastaan hankittiin? Jotta jokainen tietää oman aseensa lähtönopeuden? JESS! Miten olisi jatkossa järjettömän tehoisten aseiden karsiminen pois peleistä? Sekin vasta sitten, kun peleissämme käytettävä fiksut tehorajoitukset on saatu kirjattua ja lyötyä lukkoon. Ei luistamista, ei kompromisseja.
Kaikkien aseita ei pysty, eikä ehdi kronottamaan ennen pelejä, jotkut eivät jaksa, uskalla, halua tai viitsi. Joistakin aseista, joita ei pysty virittämään lähtönopeudet ovat kuta kuinkin selvillä(esim. Maruin haulikot, joiden kohdalla krono saattaa seota). Muiden kohdalla astuu kuvaan rehellisyys ja vastuu omista teoistaan. Itse nautin tästä harrastuksesta niin kauan, kuin sitä voi harrastaa turvallisesti. Suurimman vaaran pelaajalle soisi olevan vain hänen oma hölmö toiminta maastossa, ei muut pelaajat, tai heidän käsissään olevat replika-aseet. | |
| | | Abelius
Viestien lukumäärä : 226 Join date : 22.04.2008 Ikä : 36
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt Ma Kesä 01, 2009 3:06 pm | |
| Tehorajoituksethan mitataan kaikkialla joulen, eikä lähtönopeuden mukaan. Yleensä tämä tosin näkyy siinä, että lähtönopeuksista puhuttaessa oletetaan, että kaikki käyttävät kronottaessa mitta-asteikon peruskuulaa, eli 0,20-grammaista. Kaikkien järjestöjen peleissähän raskaammalla kuulalla mittarin huijaaminen aiheuttaa suoraan porttikiellon peleihin. Oma kanta sääntöihin on, että pelisäännöthän toimivat mainiosti, ei ainakaan peleissä ole pelialueen rajoja lukuunottamatta ole tainnut olla ongelmia. Viripyssyistä olen sitä mieltä, että järki pitää tietysti pitää päässä, en näe niitä 3-4J pulttilukkojakaan ongelmana niin kauan kuin niitä käyttävät oikeasti vastuuntuntoiset ja mielellään tutut ihmiset. Täälläpäin on tietty hyvä vielä sekin, että porukka tuntee toisensa sen verran hyvin, että räikeimmät väärinkäytöt ja epäurheilijamaisuudet loistavat poissaolollaan. Tietysti, jos superhyperviripyssyt yleistyvät varsinkin nuorempien ja kokemattomampien keskuudessa, tulee mielestäni yleisen turvallisuuden nimissä hieman alkaa toimimaan, ennen kuin vahinkoja alkaa myös sattua. | |
| | | Darkki
Viestien lukumäärä : 193 Join date : 22.04.2008
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt Ma Kesä 01, 2009 3:47 pm | |
| Kuten varmaan odotitte, tulen vastaan tässä virirajapolitiikassa. En siksi että haluan pönkittää suurta egoani vaan siksi että nykyinen systeemi on toimiva. Heti kun ruvetaan asettamaan tarkkoja rajoituksia tietyille aseille ja lähtönopeuksille, byrokratian rattaat pyörähtävät käyntiin eikä loppua näy. Oletetaan että asetetaan raja. Raja voi olla tiukka tai suuntaa-antava. Jälkimmäinen raja ei ole käytännössä raja, vaan maksimisuositus ja suositus onkin suhteellinen käsite joten sellainen on yhtä tyhjänkanssa. Tiukka raja taas saa aikaan turhan nihilismin ja aloittaa hienosäädön asiasta joka ei merkitse pelikentällä yhtään mitään. Asetyyppeihin perustuvat viritysrajat ovat taas liian häilyviä. Saisiko mp5k ampua yhtä lujaa kuin m249? toimintaperiaatehan on sama. Saako puoliautomaatti ampua yhtä lujaa kuin pulttilukko, vaikka molemmat ovat kertatuliaseita? Siinäs sitten meititte järkiperäisiä ratkaisuja.
Se ettei rajoja ole koskaan ollut, on enemmän mahdollisuus kuin uhka. Jokainen pelaaja saa pelata kuten itse haluaa ja täten myös oman aseensa suorituskyvyn oppii tuntemaan paremmin. Se että jatkuvasti toitotetaan järjenkäyttöä aseensa kanssa pelitilanteessa, on mennyt jo yli äyräiden. Kun vihdoin sattuu tilanne jossa janipetteri ampuu mikkoeinaria kintuille tappiinsa viritetyllä kiväärillä vierestä, aiheuttaa ainoastaan välittömän kiroamisen ja offgamelle poistumisen. On aivan sama, antaako vasta-alkajalle tai vastuuttomalle pelaajalle m100 vai m150 pyssyn, koska mahdolliset vahingot jotka niillä saa aikaan, ovat samat. Puhutaan kuitenkin 6mm muovikuulasta ja pahimmat vahingot jotka voivat raskailla virityksillä sattua ovat täysin samat kuin ne, jotka saa aikaan vaikkapa vempulla. Minun ei ole koskaan tarvinnut pelätä peleissä raskaammin viritettyjä aseita ja kohta 10-vuoden kokemuksen nojalla minua on myös ammuttu yhdellä jos toisella, läheltä ja kaukaa ja käytännössä jokaiseen kohtaan ruumiissa. Verisiä osumia on tullut vain marginaalisesti ja nekin kaikki lähietäisyydeltä ammutuista vakioaseista kasvoihin.
Virirajat eivät myöskään edistä pelien turvallisuutta pätkääkään. Jos haluaisimme 100% turvallista airsoftia, tulisi kieltää kaikki ritilälasit ja huonolaatuiset kuulat pirstoutumisvaaran vuoksi. Samoin sankalasit kaikenikäisiltä pelaajilta. Hampaan katkeamisestahan voi periaattessa vetää ampujan edesvastuuseen joten jäljelle ainoaksi hyväksytyksi suojavälineeksi jäisi paintball-maskit.
Hieman itseäni korpeaa karrikoidut esimerkit "megasupervireistä", mitä ihmettä ne ovat? Miksi vedetään esimerkkitapaukset niin kauaksi realistisista esimerkeistä ettei niissä ole järkeä? Ja se, ettei viritysrajoja ole, ei tarkoita sitä että se oma aseensa nyt on aivan pakko virittää gearboksin sietokyvyille. Viittaten jo aiemmin todettuun, se antaa mahdollisuuden ja poistaa hienosäädön millien viilauksesta. Olette nähneet jo tilanteen esimerkiksi deconilla joka on äärimmäinen esimerkki lapsellisuudesta ja järjestävän tahon epäkypsyydestä hoitaa harrastustaan hauskanpidon ja turvallisuuden sanelemin normein. Minä luotan täällä pelaajiin, eikä luottamukseni ole horjunut vielä kertaakaan.
Pantheuksella on hyviä pointteja, muutama vastaus.
-Krono hommattiin koska on ihan oikeasti hyvä tietää sen oman aseensa lähtönopeus, mulle se ei tosin ole tärkeää mutta jollekkin muulle on. Esimerkkiksi pelireissut muille pelipaikoille eivät jää siitä kiinni ettet tiedä aseesi lähtönopeutta ja hajoa paikalle saavuttuasi siihen ettet saa pelata.
-Mikä on järjetön teho? Oma näkemykseni järjettömästä tehosta on ase joka aiheuttaa jo vakavaa vaaraa tarpeellisten suojavälineiden kanssa ja on pelaajalla joka ei tunne minkäännäköistä vastuuta, saatikka ymmärrä peliä. Onko meillä semmoisia kerta puhuttiin jo karsimisesta?
Tiivistettynä: Ei korjata toimivaa jos sille ei ole todellista syytä.
Kaikkien pelaajien PERUSTELTUJA kommentteja kaivataan. | |
| | | NovaJinx
Viestien lukumäärä : 41 Join date : 05.05.2008 Ikä : 39 Paikkakunta : Pieksämäki
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt Ma Kesä 01, 2009 6:18 pm | |
| Tomi oikeastaan sanoikin jo kaiken sanomisen arvoisen. En muista koskaan kuulleeni tai nähneeni tapausta jossa viritetty ase olisi aiheuttanut vahinkoa juurikin siksi, että se on viritetty. Hampaiden lohkeaminen on kehno peruste viripyssyjen kieltämiselle, sillä pelkkä pahainen markettivemppukin äärikantamaltaan kykenee tekemään moisen tempun tai ainakin vaurioittamaan hammasta (Sakon toinen etuhammas heiluu edelleen kivikautisten vemppupelien erään äärilaukauksen vuoksi). Se, että viripyssy voi tehdä moisen kauempaa ei puolestaan ole mikään peruste millekään. Jos pyssyt ovat pelkästään vakioita, halkovat ne hampaita ihan samaan malliin. Vakioaseilla pelatessa taisteluetäisyydet vain lyhenevät eikä hampaisiin kohdistuva riski siten mihinkään häviä. Jos ei luota kanssapelaajien järjenkäyttöön, on mielestäni kaikkien kannalta helpompaa jos vain itse hankkii ne hammassuojat.
Itse luotan varauksetta kanssapelaajiini ainakin tällä alueella - airsoft on aina ollut herrasmiesten laji jossa hyvä henki on tärkeintä. Se, että tätä henkeä lähdetään rikkomaan pelkästään jossittelulla perustelluilla säännöillä on mielestäni ehdottamasti väärin. Olkaamme suorapuheisia: Hammashasardin lisäksi viritetyt aseet eivät ole mitenkään sen vaarallisempia kuin vakiotkaan. Osumat voivat toki olla kivuliaampia, mutta sallikaa minun olla ilonpilaaja: Täysin turvallisten keskivertojen paintball-aseiden osumat sattuvat aika pirun paljon enemmän kuin yksikään viripyssy jonka olen kuunaan airsoft-kentillä tavannut. Jos kivun pelko on niin suuri vaikutin airsoftista nauttimisen suhteen, lienee vain olla rehellisesti aika vaihtaa lajia.
Itse näen virityssääntöjen kiristämisen täysin turhana ajanhaaskuuna, joka lopulta johtaa esimerkiksi Softaaja-lehdestä tuttuun Unkari-meininkiin - siis suorastaan naurettavaan ja vainoharhaiseen viritettyjen aseiden rajoittamiseen. Lopulta homma tukehtuu omaan mahdottomuuteensa, kun eri intressiryhmät kaikki vaativat omia lisäyksiään sääntöihin ja pian niistä selvän ottaminen saa Suomen Lex Karpelan tulkitsemisen näyttämään esikoululaisen hommilta. Tällaiset tiukat säännöt myös vaativat väistämättä rangaistuksia, jotka ovat omiaan pelkästään kylvämään epäluottamusta ja eripuraa pelaajien keskuuteen. Tällainen sitten helposti purkaantuu haista-paska-pelaamisena, jossa toisten oikeus hauskanpitoon on pelaajalle yks hemmetin hailee.
Ehkäpä Deconin kaltaisilla valtavilla CQB-pelaajamagneeteilla (etenkin ottaen huomioon kuinka hemmetin typeräksi "sarja naamaan metristä lol"-alueeksi Decon on muokattu) viritysten rajoittamiselle on tarvetta. Mutta Savon seudun pienissä piireissä moinen on turhaa ajan haaskaamista. Kiinapyssyt yleistyvät kuin sienet sateella ja niiden valmistajat vähän välittävät suomalaisten tärkeilyistä tehojen suhteen - kuten myös valtaosa niiden ostajista. Minun näkemykseni mukaan juuri Unkari-tyyliset tappiinsa asti hiotut vaatimukset ovat siis tuhoon tuomittuja. Kiina-ilmiö takaa sen. | |
| | | impo
Viestien lukumäärä : 55 Join date : 18.05.2009 Ikä : 31 Paikkakunta : virtasalmi
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt Ma Heinä 13, 2009 7:39 pm | |
| Liityn tähän kantaan että virirajoja on ihan turha laittaa. Luotan kaikkiin tämän alueen pelaajiin terveen järjenkäytössä. Tiedän kokemuksesta että maruin pumppu haulikolla saa yhtä pahaa jälkeä aikaan kuin jollakin m150 pyssyllä matka on vain eri. Omistan itse kyseisen haulikon ja olen muutamalta kaverilta saanut veret naamasta ja selästä nopeissa tilanteissa sama voi käydä myös viri pyssyllä mutta se on vain pitemmästä matkasta ja yleensä silloin mitään muuta ruumiinosaa ei näy kuin pää kaikki jotka ovat minua ampuneet päähän viri pyssyllä on ollut joko nopeita tilanteita tai minusta ei ole näkynyt mitään muuta kuin pää. Luotan kaikiin tämän alueen viripyssyjen omistajien terveeseen järkeen ja harkinta kykyyn. En usko että ketään pakotetaan tulemaan peleihin joissa ei ole virirajoja se on jokaisen oma päätös lähteekö peleihin. Itse tiedän että välillä tekee kipeää mutta se antaa lisää intoa ja halua oppia paremmaksi liikkujaksi ja taktikoijaksi ettei tulisi niitä kipeitä osumia vaan saisi itse mahdollisimman hyviä pudotuksia.
PS. minun mielestäni peleihin tullaan jotta saataisiin mahdollisimman hyvät ja reilut pelit aikaan ja etenkin hauskan pidon vuoksi tietysti kaikkien turvallisuus on etusijalla. virirajat eivät liity yleiseen turvallisuuteen mitenkään. Minä olisin sitä mieltä että sankalasit kiellettäisiin kaikilta myös yli 18v pelaajilta koska ne saattavat pudota päästä vaikka tietäisi riskit niin en usko että on kovin kiva menettää näköään sen takia että lasit putoavat päästä pelin aikana. Ei muutakun lisää pelejä jotta saadaan viikonloput kulumaan:D | |
| | | Gestaa
Viestien lukumäärä : 9 Join date : 16.02.2010 Ikä : 39 Paikkakunta : Jyväskylä
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt To Maalis 04, 2010 5:36 am | |
| Moikka Jyväskylästä. Vaikka onkin vanha aihe, niin tästä voi aina vääntää :* Me käytetään itte tämmösiä sääntöjä: http://www.ksairsoft.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=60 (tuo .pdf:n urli on tällä hetkellä väärä, huomasin justiinsa) Eli laiskemmille referoiden meidän virisääntöpolitiikkaa: Kertaviritteiset 3J (=M170) Itselataavat kertatulta ampuvat 2,25J (=M150) Sarjatuli 1,6J (=M120) CQB 1J (=M100) Nämä säännöt on ne samat mitkä silloin joskus ööäää 2007(?) päätettiin ekassa yhdistysten kokouksessa. Joka vuosi niistä ollaan tietääkseni kokouksessa keskusteltu, mutta aina tultu samaan johtopäätökseen: Tämä toimii, ei tarvitse korjata. Yleensä kiistakapulana on tuo sarjatulen rajaus noinkin alas, senhän joutuu aina virittämään Bergettiä varten kovemmaksi ja hellanlettas. Ruotsin puolella on siis sarjatulessa M130 kattona. Nokkelimmatpokkelimmat äkkäsivät jo että tuossa on sumplittu samaan läjään niinkin laajat käsitteet kuin "kertaviritteinen" ja "sarjatuli". Jep, voit virittää sen yhden kuulan ampuvan vempun 3J asti ja konekiväärisi ampuu yhtä kovaa kuin naapuripojan MP5. Asemallin mukaan viritason määritteleminen olisi turhaa nillittämistä, eikä tehoerot ole 1-1,6J niin suurta luokkaa että se millään tapaa vaikuttaisi pelin tasapainoon. Ja sitä paitsi, konekivääreissä yleensä käytetään niitä muutaman tuhannen kuulan laatikkolippaita niin on se jo mielestäni melkoinen ylilyöntiasema verrattuna tyyppiin jonka pitää vaihtaa lippaita vähän väliä.. Meillä pyörii yleensä viikonloppupeleissä kesällä semmoista ~30-50 henkeä, joista suurimpaan osaan luotankin että ase on luvallisissa tehoissa. Nää on näitä samoja naamoja joita pyörii peleissä vuodesta toiseen. Niihin en luota, jotka ovat ottaneet kiinapyssyn suoraan laatikosta peleihin. Meillä yhdistyksen jampoilla on yleensä krono mukana (ja yleensä on parilla ns. yksityiselläkin omansa mukana) ja halukkaat pääsevät kronottelemaan aseitaan jos haluavat. Ei vielä ainakaan olla nähty tarvetta pistotarkistuksille, mutta se riippunee aina siitä että kuinka paljon niitä kiinapyssyjä alkaa valumaan paikalle kevään tullen. Ei sillä etteikö varmasti jollakin, jossain olisi ylitehoista asetta. Kiinapyssyt vaan ovat tilastovoittaja. Ennen yhdistysaikoja, kun pelit pelattiin kaverin tontilla ja välillä vähän missä sattuu niin säännöt oli abaut samaa luokkaa sillonkin. Ei oikeastaan mitään virallista, päädyttiin Turkusoftin luvalla kopioimaan heidän sääntönsä käyttöön (jotka sitten otettiin valtakunnallisiksi säännöiksi) että saatiin jotain mustaa valkoiselle. Minkäänlaista mainittavaa siirtymää ei ollut, paitsi virixniippereiden kanssa, jotka ennenwanhaan oli määritelty vaan että kattona on 300%. Jouleina se yleensä antoi muistaaksein jotain luokkaa 4,6J. Eniveis. En ole kertaakaan kuullut peleissä (tai jos olen, niin se on ollut niin harvasen kerta etten muista) että jonkun pyssy pitäisi kronottaa, kun vaikuttaisi ampuvan turhan kovaa. Enkä itse olisi ajamassa turvallisuusrajoja, pistotarkistuksia, joukkokronotuksia, asenarikoita ja ties mitä kaikkea onkaan keksitty turvallisuuden parantamiseksi. Osa on ihan hölmöjä, osa on ihan syystä. Yleensä se syy on skenen räjähdysmäinen kasvu. Se on eri asia pelata kourallisen tuttujen kaverien kesken ja sitten pelata viidenkymmenen kenenlie kanssa, kaikkiin ei vaan voi luottaa ja se pitää ottaa huomioon. Tämä siis Darkin ja Novan "anal retentive"-pelkoon Hommat pyörii, niinkuin niitä pyörittävät ihmiset haluaa niiden pyörivän. Se voi olla joko anal retentive tai sitten rennon rantein. Oon sen puolesta, että on kirjoitettuna _jotain_, kuten esim. yleiset turvallisuusohjeet. Ennenvanhaan maski otettiin pois osuman jälkeen ja käveltiin pelialueen läpi offarille, jossa se lipas otettiin pois ja ase laitettiin nojaamaan siihen viereen. Ei mitään tyhjälaukauksia etc. hienouksia, sormi pysyi liipaisimella ja offarilla kerettiin tyhjentää puoli lipasta ennen pelien alkua. Aloittelijat ei tiedä näitä asioita ennenkuin heille kertoo. Mää tykkään siitä että niillä on edes mahdollisuus lukaista yleisesti ohjenuoraa, ennenkun tarttuvat härkää sarvista. Mutta sitä vastaan olen että oltaisiin nihilistisen tarkkoja kaikesta ja aletaan pystyttämään niitä asenarikoita offgamen ulkopuolelle jne. Suurimmasta osasta elämän ongelmia pääsee maalaisjärjellä. Ja vielä lopuksi vielä tästä edellämainitusta osumahuivista, jota me sanotaan ihan vaan raatoliinaksi, sitä me käytetään kanssa peleissä. Ollaan ajettu tämmöistä, että uudet jäsenet saa liittymisen yhteydessä oman raatoliinan ja kaksi hihanauhaa. Eihän ne silti ota levitäkseen käyttöön, eli niitä käyttää lähinnä ne joilla niitä on. Ihan suoraan sanottuna se on parannusta entiseen, sen tietää ettei tarvii ampua tyyppiä jos pään korkeudella vilkkuu oranssia. Eikä sitä mitenkään pakko ole sitoa, itte yleensä otan sen reisitaskusta ja heiluttelen pään päällä niin kauan että pääsen pois tappelualueelta. Sit vaan kietasee suojalasien hihnojen alle ni avot. Eihän tuolla sinällään ole hyötyä, jos pelaajat voi laskea kahden käden sormin pienellä alueella, mutta on sillä käyttönsä siitä ylöspäin. Täälläpä tarkemmin tuosta huivista ja hieno kuvakin! -> http://www.ksairsoft.info/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=2939Ps. Jyväskylän kangaskaupoissa ei ole enää tätä oranssia urheilukangasneuletta (se mitä käytetään sähly-/jääkiekkopaitoihin), mitä ollaan käytetty näihin. Jos satutte tietämään mistä saisi metritavarana, niin huikatkaa vaikka mailiin mulle Eipä mulla muuta, kerroinpahan miten meillä toimii hommat. | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Peleissä käytettävät säännöt | |
| |
| | | | Peleissä käytettävät säännöt | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |