Kun sitä ei pääse pelaamaan niin sitä on kehitettävä muuta mikä liittyy airsoft:iin. Olin jo aikoja sitten hommannut mosfet-kytkimen osat+mikrokytkimen, mutta
aikaa ei vain ollut niin että olisi niitä kerennyt asentelemaan. Ase johon kytkimen olin ajatellut oli A&K valmistama SR-25k, josta arvostelukin löytyy
täältä(
https://airsoft-pieksamaki.palstani.com/yleinen-keskustelu-f8/halvat-aseet-t14-15.htm ). Olin asetta ja hieman ulkoisesti ehostellut, mutta sisäinen puoli oli
vielä jäänyt rauhaan. Jo aseen äänen takia oli sille tehtävä jotain, koska ampuessa oli toisessa korvassa pidettävä earia
Juttu liittyy mosfet-kytkimen+mikrokytkimen asentamiseen esim. m4/m16 sarjan aseisiin. Vaikeudeltaan kyseinen operaatio on suht vaativa eli jos et ole yhtään perehtynyt
AEG-aseen toimintaan ja myöskään et ole moista koskaan purkanut mechaa myöten, niin en suosittele kyseistä operaatiota.
Tarvittavat osat:
-Transistori esim. IRF3703
-Vastus 100ohm
-Vastus 33Kohm
-Kutistesukkaa
-Silikonijohdinta(2mm^2)/mitä nyt haluat sisään laittaa
-Mikrokytkin (ei pakollinen)
Työkalut:
-Viila
-Kolvaus välineet
-Aseen purkamiseen tarvittavat työkalut
Ensimmäinen vaihe oli purkaa ase osiin ja mecha atomeiksi. Samalla oli hyvä tehdä kyseiseen sr-25 kunnon huolto/remppa.
Ase oli yhtä helppo purkaa kuin muutkin m4/m16-sarjan aseet(HUOM g&p,ca ym. metalliset). Eli runkotapit irti, ylärunko etupään kera irti, perä+kahva irti ym.
Kun mecha oli kädessä ei muuta kuin mecha osiin ja kaikki mahdollinen irti ja täysi putsaus mechalle. Tämän jälkeen alkoi kova suunittelu mihin mosfetin sijoittaisin ja kuinka mikrokytkimen asentaminen
onnistuisi. Piirin sijoittaminen oli suht helppo homma, mutta kytkin tuotti enemmän ongelmia.
Kun homma oli suurin piirtein mietitty loppuun asti alkoi kokoaminen. Ensimmäiseksi asensin pienen jäähdytysrivan transistoriin(Ei pakollinen).
Tämän jälkeen juotin 33Kohm vastuksen transistoriin.
Liipasinkoneisto osiin ja mikrokytkin paikalleen.
Kuvassa liipasinkelkasta on katkaistu kosketuspintoja ja ne ovat taitettu kelkan takaosaa vasten(kuvassa myös mikrokytkin). Jouduin myös hieman viilailemaan liipaisinkelkkaa,
jotta liipaisimeen tulisi hieman tuntua ja ase ei ampuisi heti kun varmistimen kääntää semi/auto -asentoon.
Mikrokytkin paikallaan ja liipasinkelkan sovittelua mechaan.
Kyseisen sr-25 mechan puolikkaat putsattuna ja viilattuna. Mecha on viilattu ainoastaan etuosasta kokeilu mielessä. Kaikki jotka ovat 2mechan omistaneet ja saaneet sen rikki tietävät että
nämä tuppaavat aina halkeamaan etupäästä. Joten nyt kokeilu mielessä viilattu vain sylinterin etupäästä.
Liipaisinkoneisto paikallaan ja hieman johtoja myös suunittelu mielessä.
Mosfet-kytkin paikallaan sekä johdot.
"Testipenkki"kuva. Eli mechan sisässä ei ole muuta kuin liipaisin,liipaisinkoneisto+johdot. Aseen moottori toimii kuormana.
5 tunnin säätämisen jälkeen homma oli valmis. Aikaa tähän paloi aika rutkasti, mutta samaan aikaan sisältyi mechan täysi putsaus, viilaus.
Johdotuksien uusiminen sekä mosfet- ja mikrokytkimen asentaminen. Mecha odottaa vielä uusia laakereita, shimmejä ja jousta, jonka jälkeen homma on aika pitkälti valmis.
Juoksuhaudasta löytyy hyvä artikkeli kyseisestä aiheesta:
http://www.juoksuhauta.net/stories.php?story=fet